Inwoners met een uitkering van de Brabantse gemeenten Heusden, Loon op Zand en Waalwijk worden naar werk begeleid door Baanbrekers. Dit samenwerkingsverband maakt gebruik van instrumentengids Eva om een passend traject uit te stippelen voor de kandidaten. Domien Brands is trajectbegeleider en beheerder van Eva bij Baanbrekers. In dit artikel deelt hij zijn enthousiasme voor dit hulpmiddel.
Domien Brands: ”Vanuit Baanbrekers begeleiden we klanten met een afstand tot de arbeidsmarkt, waarbij een traject maximaal een maand of 15 duurt. Voorzien we na de intake dat een klant meer tijd nodig heeft, dan begeleidt de gemeente deze klanten. Bij Baanbrekers werken we met Eva en de gemeente Heusden experimenteert met Eva voor de langdurige trajecten. De gemeente Loon op Zand gebruikt Eva (nog) niet.”
Domien: “Voordat we Eva gingen gebruiken, werkten we met het registratiesysteem vanuit de Centric suite. Dat doen we nog steeds voor onder andere het registreren van onze instrumenten bij welke klant van wanneer tot wanneer. Eva doet als instrumentengids meer dan registratie. Vanuit Eva kun je een instrument beter visueel presenteren. Maar het helpt je vooral om een instrument beter toe te spitsen op de vraag van de kandidaat en een passend traject uit te zetten.
Zo hebben we bijvoorbeeld een Praktijkdiagnosecentrum, waar klanten lichte productiewerkzaamheden kunnen uitvoeren. Daar kunnen ze oefenen met het werk zelf, maar bijvoorbeeld ook met het omgaan met collega’s of op tijd komen op je werk. Blijkt in het centrum dat een klant ook psychische problemen heeft, dan kunnen we vanuit Eva gaan zoeken naar een passend extra instrument, bijvoorbeeld contact met de bedrijfsarts of een bepaalde training.”
Domien: “Voor het implementeren van Eva heb ik mijn ervaring als eigenaar van een webshop ingezet. Want je zou de instrumenten ook kunnen zien als producten en Eva als een webwinkel. In Eva krijgen instrumenten bepaalde kenmerken, zodat je de instrumenten kunt filteren. Net zoals je in Coolblue een tv selecteert door te filteren op verschillende opties.
Voor elk product is ook een eigenaar aangewezen, bijvoorbeeld de trainer die een bepaalde training aanbiedt. Als eigenaar moet je zorgen voor de juiste informatie, zodat ik als beheerder het instrument goed in Eva kan zetten. Elke drie maanden controleert de eigenaar of de informatie nog steeds klopt. De eigenaar van elk instrument deelt die informatie met mij als Eva-beheerder bij Baanbrekers.”
Domien: “Om instrumenten goed in Eva te kunnen laden, heeft VNG Realisatie een format in Excel gemaakt. Omdat de eigenaren hun informatie deelden via dit format, kon ik elk instrument makkelijk toevoegen aan Eva. Ook vanuit ICT was de implementatie niet ingewikkeld. Vooraf heb ik me wel eens afgevraagd waar ik aan begonnen was. De catalogus moest natuurlijk vanaf nul gebouwd worden. Maar uiteindelijk was het allemaal goed te doen.
In de aansluitsessie legde VNG Realisatie goed uit hoe de implementatie zou gaan. Op de vragen die ik daarna had, kreeg ik ook snel antwoord. Verder is er een goede handleiding en wordt de software goed bijgehouden met kleine updates. Het enige minpunt – maar dan doe ik mijn best om er een te vinden – zou zijn dat de informatie over kosten en voorwaarden niet meteen in de aansluitsessie gegeven werd.”
Domien: “Andere gemeenten zou ik zeker aanraden om instrumentengids Eva te gaan gebruiken. Je loopt weinig risico, hebt weinig kosten en vraagt weinig tijd. Terwijl je een goede informatievoorziening maakt voor je collega’s.
Ik zou hen de tip meegeven om een goed startmoment te organiseren om collega’s bij Eva te betrekken. Maak het interessant voor collega’s om het gaan gebruiken. Want hoe makkelijk de implementatie ook is, de uitdaging zit in het dagelijks gebruiken van Eva en het onderdeel te laten zijn van het werk van trajectbegeleiders. Sommige collega’s zijn blij met alle informatie op een plek, maar anderen zien de toegevoegde waarde voor hun werk niet.”
Domien: “Ik begrijp dat VNG Realisatie al werkt aan een nieuwe functionaliteit, zodat klanten zelf Eva kunnen bekijken. Dat zou helemaal mooi zijn. Wanneer klanten een uitkering krijgen en aan een traject bij ons beginnen, komt er veel op hen af. Als een klant zelf Eva kan inzien, kan hij thuis nog eens bekijken wat er gaat gebeuren in het traject en wat het gaat opleveren. En het eventueel bespreken met een familielid of vriend. Dat maakt het ook makkelijker voor de klant om zich verantwoordelijk te voelen voor de re-integratie.
Instrumentengids Eva is een product van VNG Realisatie. Voor vragen kun je contact opnemen via denniseneva@vng.nl.
Bekijk ook: