De VDP werkt sinds kort samen met de Alliantie Digitaal Samenleven (ADS) en heeft hiervoor de intentieverklaring van de ADS ondertekend. Digitale inclusie is een van onze speerpunten bij het werken aan passende dienstverlening voor alle inwoners, ondernemers of bezoekers.
Dienstverlening wordt meer en meer digitaal en de digitalisering heeft steeds meer effect op de processen en diensten binnen gemeenten. Tegelijk is gemeentelijke dienstverlening van iedereen. Daarom moeten alle inwoners, ondernemers en bezoekers hun zaken (digitaal) bij gemeenten kunnen regelen. Wij zien de Alliantie Digitaal Samenleven als een goede partner om digitale inclusie te vergroten en digitale dienstverlening te verbeteren.
Niet alle mensen zijn digitaal vaardig genoeg of hebben de middelen om zelf hun digitale zaken bij de gemeente te regelen. Daarom werken wij mee aan middelen en manieren om mensen te helpen, bijvoorbeeld via de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s).
Net zo belangrijk is het om de dienstverlening zo in te richten dat deze aansluit bij de leefwereld van mensen. Digitale dienstverlening moet makkelijk en toegankelijk zijn, waardoor extra ondersteuning niet eens meer nodig is. Daarom zetten wij ons in voor inclusieve dienstverlening: dienstverlening die beschikbaar en toegankelijk is voor iedereen, altijd en overal. Bestuurslid Otto Paans: “Het is het meest inclusief wanneer mensen zelfstandig zaken kunnen blijven regelen. Op het moment dat het hen goed uitkomt én zonder daarbij afhankelijk te zijn van anderen. Goed ingerichte digitale dienstverlening is daar een uitstekend middel voor.”
Wil je een goede aanpak van digitale inclusie uit je gemeente met ons delen of heb je een vraag over digitale inclusie voor gemeenten? Neem dan contact met ons op via vdp@publieksdiensten.nl.